Nieuwe rubriek
de BBV-View

Wie zijn eigenlijk alle BBV-leden? In deze rubriek maken we plaats om de BBV-leden aan het woord te laten. Zo komen we meer te weten over de persoon achter het bedrijf en achter het BBV-gezicht. Deze keer met senior lid van het eerste uur André Spit van AS Paint en het kersverse lid Jonathan Eshuis van JE Installatie.

André Spit
AS Paint

Jonathan Eshuis
JE Installatie


Hoe lang ben je lid?

André Spit
Ik ben lid vanaf het eerste moment, dat is een mooi verhaal hoe dat ging. Dat zal ik even uitleggen. Vroomshoop en Den Ham hadden de IKVO en Vriezenveen en Westerhaar hadden niks. De IKVO was best wel succesvol en samen met een paar anderen vonden wij dat dit ook in Vriezenveen en Westerhaar moest komen. In het kort; zogezegd zo gedaan. Dat hebben we toen met een aantal mensen opgericht. Ik ben gedurende 11 jaar vicevoorzitter geweest.

Jonathan Eshuis
Sinds 1 augustus dit jaar.


Wat kun je over je bedrijf vertellen?

André Spit
AS Paint is een reclame-, spuit en poedercoatbedrijf en straalbedrijf in de breedste zin van het woord. We bestaan intussen ruim 26 jaar en zijn heel sterk regionaal georiënteerd en deels landelijk. Wij zijn heel erg van het meedenken met de klant en het gunnen over en weer.

Jonathan Eshuis
We zitten hier sinds kort, sinds april dit jaar (Nijverheidsweg). Daarvoor heb ik 9 jaar vanuit huis gewerkt. Wij willen de klant ontzorgen en de totale breedte van het installatiepakket leveren. Van A tot Z; van alarminstallatie tot zonnepanelen. Ook dakbedekking en zinkwerk doen we. Wij zitten veel in de verbouw, renovatie en af en toe nieuwbouw. We doen veel particulier maar ook bijvoorbeeld op een Landalpark. Verder vind ik het mooi om mensen in de omgeving te helpen en kansen te bieden. Zoals een nieuwe stagiaire en een collega die terugkeert in de maatschappij, een herintreder.


Waarom ben je lid geworden?

André Spit
Omdat er behoefte aan was onder ondernemers, buiten de winkeliersvereniging VOV die voor de detailhandel bedoeld is, was er niks. Ik vind het belangrijk dat de ondernemers zich verenigen, zoals in andere kernen dat ook al gebeurde. Ook om als klankbord voor startende ondernemers te zijn en gebruik te maken van het netwerk.

Jonathan Eshuis
Ik ben nog niet zo bekend met iedereen en ik ben gevraagd door andere BBV leden om er bij te komen.


Heb je nog suggesties of ideeën voor de BBV?

André Spit
Ja, houdt het in ieder geval voor eenieder toegankelijk zoals het nu ook is. De criteria om lid te worden mag soms iets soepeler gehanteerd worden wat mij betreft. En ik pleit voor een 2-jaarlijks overleg met de VOV want daar zit in mijn optiek te weinig leven in en we kunnen elkaar echt wel versterken, helpen en ondersteunen met veel zaken.

Jonathan Eshuis
Het lijkt mij goed om nieuwe contacten op te bouwen en kijken wat eruit voort komt. Ik zou het een mooi idee vinden om in de BBV als ondernemers elkaar te steunen in deze coronatijd. Om te kijken naar wat er mogelijk is in communicatie en hulp, ondanks de maatregelen.


Als senior lid nog advies of tips voor een junior lid en andersom?

André Spit
Mijn tip voor jonge ondernemers is om zeker lid te worden van de BBV, omwille van het grote aantal bedrijven die al lid zijn, omwille van de kennis en kunde die er inmiddels is en de goede contacten ook vanuit de BBV, IKVO en gemeente. Vanuit de BBV kom je bijvoorbeeld soms met de belanghebbende van de gemeente makkelijker om tafel, er zijn altijd mensen die je kunnen helpen.

En de kosten van het lidmaatschap zijn relatief laag in verhouding met wat je ervoor terug krijgt. Voor een startende ondernemer is het zeker de moeite waard om je daar bij aan te sluiten.

Jonathan Eshuis
Ik denk dat er veel te leren valt van andere ondernemers en ik hoop dat ik het e.e.a. kan opsteken van andere leden. En op een goede samenwerking tussen jong en oud. Voor de verbondenheid in Vriezenveen is het goed dat je elkaar kent en voorthelpt.


Hoe gaat het in coronatijd?

André Spit
In het begin vroeg ik me af, wat komt er op mij af. Ik heb wel de NOW regeling aangevraagd, maar daarvan moet ik een gedeelte terugbetalen. Relatief valt het mee gelukkig. Klanten zijn wel wat behoudender geworden. Medewerkers die thuis werken is niet altijd handig. Sommige zaken zijn niet vanuit huis te regelen. Wel is het vreselijk lastig om in de toekomst te kijken op dit moment, niet wetende wat er nog op ons afkomt en wat uiteindelijk de gevolgen zijn van deze coronacrisis.

Jonathan Eshuis
Daar hebben wij tot zover gelukkig qua werk nog niet zoveel last van. We proberen zo goed mogelijk de richtlijnen toe te passen en te zorgen voor het personeel.