Ondernemers in coronatijd: Schepers Tours en DOEN bouwmarkt

Twee verhalen twee uitersten

Bij Schepers Tours in Westerhaar staat de vloot bij de deur zoals Bert Schepers het zelf zegt. Zij zijn één van de ondernemingen die hard worden getroffen door het coronavirus en de maatregelen.

Touringcarbedrijven mochten niet rijden en wanneer ze wel mogen rijden mag 14 tot 30 man vervoerd worden, afhankelijk van het doel. Maar ook al mag men weer rijden veel trekpleisters zitten dicht of gaan niet door, zoals evenementen en toeristische attracties. En juist in de maanden april tot en met juni, die de belangrijkste zijn voor de touringcar business.

Bert laat de agenda zien, deze stond aanvankelijk volledig vol gepland. “Deze dagen moeten we normaliter moeite doen om de planning rond te krijgen”. Schepers Tours, die het o.a. moet hebben van dagjes uit zoals schoolreisjes, seniorenreisjes, personeelsuitjes en meerdaagse busreizen, staat nu volledig stil en de agenda is voor de komende maanden helemaal leeg.

Verschil in regelgeving

Vader en zoon Schepers geven aan dat de verschillen in regelgeving groot zijn. “Het openbaar vervoer mag 30 man vervoeren met mondkapjes, de vliegtuigen mogen vol maar wij mogen maar 14 man rijden. Wij houden ons aan alle regels want we praten niet over zomaar iets. Gezondheid gaat voor, daarin nemen wij ook onze verantwoordelijkheid”. Maar dat er zodanige verschillen zijn, ‘dat is krom’ zegt Bert duidelijk.

“We draaien een omzetverlies van 30.000 tot 40.000 euro per week. Alleen is dat niet het enige. Ook al zouden we straks weer mogen rijden in september, een groot deel van onze doelgroep zijn senioren. Die zeggen massaal de geplande trips af omdat zij in de risicogroep vallen. Zij durven het niet aan, logisch ook” vertelt Schepers.

Dat betekent echter wel dat de regelingen daar ook rekening mee moet houden, vindt Bert. “Ik hoop dat de overheid ook dan over de brug komt met financiële compensatie, want dit krijgt een lange nasleep”.

Ook al mag Schepers Tours weer rijden, als er geen mensen zijn om te vervoeren of pleisterplaatsen te bezoeken heeft het voor het familiebedrijf niet veel zin. “Wij bestaan volgend jaar 90 jaar, wij hopen dat we dat kunnen vieren. Maar dat is op deze manier nog afwachten” vertelt Schepers.

Meer omzet voor DOEN

Zo anders gaat het bij de bouwmarkt Doen in Vriezenveen. Juist nu wordt er meer omzet gedraaid. Er worden meer producten verkocht in de klus- en tuincategorie. Gert Markvoort, die twee jaar geleden als bedrijfsleider begon, ziet zijn omzet flink stijgen. “Mensen gaan aan het klussen en bezig in de tuin, gekkenwerk” vertelt hij. Hij is blij, zakelijk gezien, maar het geeft een heel dubbel gevoel. “Ik zie hoe andere winkeliers er moeite mee hebben en dat vind ik schrijnend. Ik ben een gevoelsmens en heb graag dat het anderen ook goed gaat”.

Drukte in de winkel betekent ook werk aan de winkel. Hij is blij met “de club hierachter”, waarmee hij op zijn medewerkers doelt. “Iedereen springt bij waar nodig, dat is echt top om mee te maken”. Gert houdt er wel rekening mee dat het twee kanten op kan gaan. “Je weet gewoon niet wat de toekomst ons brengt. Ik hoop net zoals alle ondernemers dat mensen positief blijven en vertrouwen in economie en mens houden”.